Da Vinci College: Samen werken met ondernemers

GORINCHEM – 15 februari – Leden van het Ondernemers Netwerk OC-G en Open Coffee Vijfheerenlanden waren op  vrijdagmorgen 15 februari te gast in het Da Vinci College in Gorinchem. Het perspectief op een (nog) betere samenwerking met docenten en leerlingen deed 49 ondernemers besluiten om een deel van hun kostbare tijd te investeren in een gedachtewisseling over dit onderwerp.

Door Kees Osseweijer

Vestigingsdirecteur Ton de Breejen, een man met veel ervaring in het onderwijs en begiftigd met een vlotte spreekstijl, benadrukte na zijn welkomswoord het belang van het onderkennen van elkaars behoeftes. Oftewel: hoe kunnen onderwijs en bedrijfsleven de kansen nog beter benutten!

Hans van der Meer, leraar Bedrijfskunde en projectleider, nam de ondernemers mee langs de huidige en gewenste praktijkpaden. Hij concludeerde dat het voor zijn leerlingen essentieel is om na hun afstuderen zo weinig mogelijk ‘hobbels’ tegen te komen om succesvol aan de slag te kunnen bij het bedrijf van hun keuze.

Na de inleidingen gingen de ondernemers in groepen aan de slag om tot aanbevelingen en aandachtspunten te komen, waar het onderwijs en de leerlingen hun voordeel mee kunnen doen. En daar kwam best veel uit! Ik doe een greep uit de conclusies:

  • zoek je passie en laat de school hiervoor de ‘tools’ aanleveren
  • bouw gastcolleges is door relevante ondernemers
  • aandacht voor verwachtingsmanagement: de praktijk is soms weerbarstig!
  • de school moet de competenties van studenten en de projectmogelijkheden helder formuleren.

Geconcludeerd mag worden, dat het een levendige en nuttige ochtend was, die geleid heeft tot wederzijds begrip en prima aanbevelingen voor beide ‘partijen’ opgeleverd heeft. Hoe dat dan weer leidt tot wederzijdse aanpassingen en een betere aansluiting van onderwijs op bedrijfsleven, blijft nog even de vraag.

OC-G bij Da Vinci College

Foto verslag door Hanna Esajas en Ab Groothedde
>>> Bekijk hier alle foto’s <<<

Resultaten uit groepen

Groep 1

  • Startende ondernemers ondersteunen met communicatie, zichtbaarheid, ondernemersplannen, ICT
  • Ruimte hebben vor begeleiding
  • Kennis willen uitdelen
  • School biedt competentielijst van wat leerlingen kunnen bieden
  • Ondersteuning bij marketing, social media, “TAAL” van jongeren
  • Ondernemer kan helpen met ontwikkelen van skills die student later nodig heeft > meeloopstages
  • Basis omgangsvormen en presentatie niet bij bedrijf neerleggen [kerstverhuiskaart.nl]

Groep 2

  • Luisteren naar elkaar
  • Elkaar serieus nemen
  • Ideeën uitwisselen (brainstormen)
  • uit het oordeel blijven
  • Creativiteit alle ruimte
  • Op haalbaarheid checken > terugkoppelen

Groep 3

  • Aansluiting
  • Netwerk opbouwen > Social Media
  • Passie zoeken > School geeft tools
  • Leren uit nieuwsgierigheid ipv verplichting
  • Tijdig inlichten: Stages
  • Exclusiviteit
  • Software / programma’s zijn achterhaald
  • Gastcolleges van relevante ondernemers
  • Duidelijk beeld scheppen verwachtingen bedrijfsleven

Groep 4

  • Gastdocenten – on stage / banenoriëntatie
  • Interactie met andere beroepsstromen / vakken
  • Verantwoording geven en nemen (docent – student
  • Inspelen op ‘een leven lang leren’
  • Doelgericht werken
  • Verwachtingsmanagement
  • Sturen op competenties
  • Duurzaamheid: welke opleiding
  • Zorg voor goede opvolging
  • Goed contact docent + bedrijfsleven
  • Bijscholing docenten (up to date?)
  • Bedrijven bezoeken
  • Talent en passie naar boven halen
  • Kruisbestuiving stimuleert creativiteit

Groep 5

  • Leerlingen voorbereiden op niet-flexibele ondernemers
  • Normen en waarden
  • Verwachtingsmanagement
  • Arbo: Vignet Gezonde school

Be the first to comment on "Da Vinci College: Samen werken met ondernemers"

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.